04 sty Niektóre prawa konsumentów dla przedsiębiorców
Od stycznia 2021 r. jednoosobowi przedsiębiorcy mogą występować w transakcjach jako konsumenci. Kiedy ? W przypadku zakupu towarów lub usług związanych bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą. Warunek: zakup lub usługa nie ma dla nich charakteru zawodowego.
PRAWA KONSUMENTA DLA NIEKTÓRYCH PRZEDSIĘBIORCÓW OD 2021 R.
Zmiany w ustawie o prawach konsumenta i Kodeksie cywilnym z uwagi na pandemię COVID-19, zaczęły obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2021 r. Pierwotnie miały wejść w życie w czerwcu 2020 r. Zamysłem ustawodawcy była ochrona przedsiębiorcy, który nie dysponuje odpowiednią wiedzą i doświadczeniem koniecznym do oceny skutków zawartej umowy, Nowelizację należy ocenić pozytywnie, jednak wykonanie – niekoniecznie.
W obecnym stanie prawnym rozbudowane przedsiębiorstwo jednoosobowe, które zatrudnia pracowników, będzie traktowane lepiej, jak jednoosobowa spółka z o.o. W ocenie autora ulgi powinny być uzależnione od wielkości przedsiębiorstwa, a nie od formy jego prowadzenia.
O dnia 1 stycznia 2021 r. osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą korzysta z ochrony przewidzianej dla konsumentów w zakresie:
- stosowania klauzul abuzywnych – przedsiębiorca nie jest związany postanowieniami, które kształtują prawa i obowiązki słabszej strony umowy w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jej interesy (przykładowe klauzule – Art. 385 3 KC),
- rękojmi za wady – w przypadku niezgodności rzeczy z umową, sprzedawca nie może ograniczyć praw przedsiębiorcy – np. skrócić kodeksowego okresu rękojmi, wyłączyć rękojmi, uzależnić reklamacji od niezwłocznego zbadania rzeczy,
- prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa – ciągu 14 dni od otrzymania zakupionego przedmiotu, bez podania przyczyny.
Przedsiębiorca może skorzystać z ochrony jak konsument, gdy zawiera umowę bezpośrednio związaną z działalnością gospodarczą. Z jej treści musi wynikać, że nie posiada ona dla przedsiębiorcy charakteru zawodowego, który wynika w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez niego działalności gospodarczej (PKD).
Co w praktyce oznacza charakter zawodowy umowy?
Skorzystanie z praw konsumenckich jest możliwe, gdy umowa zawierana przez przedsiębiorcę ze sprzedającym/usługodawcą nie ma charakteru zawodowego. Oznacza to, że nie dotyczy bezpośrednio branży, w której działa przedsiębiorca. Ustawodawca, w celu zidentyfikowania specjalizacji przedsiębiorcy, odsyła do CEDiG, co wydaje się być niewystarczające.
Przykładowo:
Fotograf kupując aparat fotograficzny, nie korzysta z praw konsumenckich. Natomiast mechanik, kupując ten sam aparat fotograficzny, będzie już mógł powołać się na prawa konsumenta, ponieważ jego branża nie jest związana z usługami fotograficznymi.
Podobnie mechanik, kupując części samochodowe – nie może być traktowany jako konsument, a kurier, który kupi części samochodowe, może je np. odesłać w terminie 14 dni, ponieważ zawodowo nie zajmuje się naprawą samochodów.
Warto przede wszystkim pamiętać, że ochrona przedsiębiorcy dotyczy tylko wskazanych na wstępie obszarów. Przedsiębiorcy, którzy korzystają ze wskazanej wyżej ochrony, nie są objęci opieką sprawowaną przez Prezesa UOKiK oraz rzeczników powiatowych.
Co zmiany w prawie konsumenckim oznaczają dla przedsiębiorców?
Konieczność zmian regulaminów sklepów internetowych i serwisów – dlatego należy:
- sprawdzić regulaminy, czy nie zawierają klauzul niedozwolonych,
- wprowadzić nowe zapisy dotyczące rękojmi za wady i prawa odstąpienia,
- uwzględnić możliwość złożenia oświadczenia przez przedsiębiorcę, iż zawiera daną umowę poza zawodowym charakterem działalności, a jednocześnie dać możliwość sprzedawcy weryfikacji zgodności takiego oświadczenia ze stanem rzeczywistym.
Jeżeli potrzebują Państwo pomocy prawnej w zmianie regulaminu sklepu internetowego lub zmianie wzorów innych umów, by postępować zgodnie z nowymi przepisami, zapraszamy do kontaktu. Jeżeli chcieliby Państwo skorzystać z naszych usług prosimy skorzystać z formularza kontaktowego.
Powiązane artykuły: